W jakości często można spotkać określenia QC, QA, TQM. Czym one są i czy można je stosować wymiennie? O tym w dzisiejszym wpisie. Bezpłatna prezentacja do pobrania na dole.
QC: Quality Control – Kontrola Jakości
Wykrywanie i eliminowanie błędów w gotowym produkcie.
Cel: QC ma na celu wykrywanie i eliminowanie wad, które już pojawiły się w produktach lub procesach.
Jak działa: Kontrola jakości polega na testowaniu, inspekcjach i sprawdzaniu gotowych produktów lub etapów produkcji, aby upewnić się, że spełniają one ustalone standardy. Jeśli produkt nie spełnia wymagań, zostaje poprawiony lub odrzucony.
Podejście: Reaktywne – identyfikuje i usuwa wady, niezgodności w gotowym produkcie.
Zakres: QC koncentruje się głównie na testowaniu i kontroli na końcowych etapach produkcji, w tym na wykrywaniu błędów.
QA: Quality Assurance (QA) – Zapewnienie Jakości
Proaktywne podejście, które skupia się na zapobieganiu problemom poprzez doskonalenie procesów produkcji.
Cel: Celem QA jest zapobieganie wadom i problemom, zanim one wystąpią. QA skupia się na zapewnieniu, że procesy, które są stosowane do tworzenia produktów, prowadzą do wytwarzania wysokiej jakości wyrobów.
Jak działa: Zapewnienie jakości opiera się na planowaniu, tworzeniu standardów i procedur, które pomagają zapobiegać błędom. Na przykład, obejmuje ono opracowywanie procesów produkcji i ich ciągłe doskonalenie.
Podejście: Proaktywne – zapobiega problemom poprzez udoskonalanie procesów, a nie tylko kontrolowanie końcowego produktu.
Zakres: QA obejmuje cały proces produkcji, od projektowania produktu aż po jego dostarczenie do klienta.
TQM: Total Quality Management – Kompleksowe Zarządzanie Jakością
Holistyczne podejście, które kładzie nacisk na ciągłe doskonalenie jakości na każdym poziomie organizacji z zaangażowaniem wszystkich pracowników.
Cel: TQM jest szeroką filozofią zarządzania, której głównym celem jest nieustanne doskonalenie jakości na każdym poziomie organizacji oraz zapewnienie satysfakcji klientów.
Jak działa: TQM angażuje wszystkich pracowników w organizacji do pracy nad ciągłym doskonaleniem procesów oraz produktów. Kładzie nacisk na odpowiedzialność całej firmy za jakość, a nie tylko jednego działu.
Podejście: Holistyczne i długoterminowe – w TQM liczy się ciągłe doskonalenie wszystkich procesów w firmie, a także współpraca i zaangażowanie wszystkich pracowników.
Zakres: Obejmuje całą organizację, a nie tylko jeden dział i angażuje wszystkich pracowników w poprawę jakości produktów, usług i procesów.
Kim jestem?
Paulina Grabowska-Lisowska
- Właścicielka Przepisów Spawalniczych
- Międzynarodowy Inżynier Spawalnik IWE
- Inspektor Badań Wizualnych VT 2
- Psychologia sprzedaży i marketing w spawalnictwie
Czym się zajmuję?
SZKOLENIA
Szkolę firmy i osoby prywatne stacjonarnie i online w zakresie:
- Certyfikacji spawaczy
- Kwalifikacji technologii spawania WPQR
- EN 1090
- EN ISO 3834,
- Rysunku technicznego – szczególnie przydatne dla personelu produkcyjnego
- Niezgodności spawalnicze – rozpoznawanie i zapobieganie, korzystają z niego zarówno kontrolerzy jakości, spawalnicy, ale także spawacze
CERTYFIKACJA SPAWACZY, OPERATORÓW SPAWALNICZYCH
EN ISO 9606, EN 14732, ASME IX, AWS D1.1
KWALIFIKACJA TECHNOLOGII SPAWANIA WPQR
EN ISO 15614, EN ISO 15613, ASME IX, AWS D1.1
AUDYTY ZEROWE, WEWNĄTRZNE
Podwykonawców, EN ISO 3834, EN 1090, EN 15085
WDRAŻAM W FIRMACH
Wymagania norm: EN 1090, ISO 3834, EN 15085, i dyrektywy ciśnieniowej 2014/68/UE (PED)