[checklista do natychmiastowego wdrożenia]
Film poniżej
1️⃣ Tworzenie procedur i instrukcji
✅ Tworzymy procedury w sposób przystępny i zrozumiały dla pracowników. Ważne jest, aby były one klarowne i łatwe do wdrożenia.
✅ W mojej opinii, bardziej czytelne są myślniki niż długie, zawiłe i normatywne teksty. KRÓTKIE, KONKRETNE PUNKTY są bardziej przystępne i skuteczniejsze w codziennym zastosowaniu.
✅ Tworzymy SCHEMATY oraz instrukcje, które pomagają zrozumieć i wdrożyć procesy.
✅ Tam, gdzie jest to możliwe, warto opracować OBRAZKOWE lub schematyczne instrukcje stanowiskowe, z jednoznacznym opisem. Są zdecydowanie łatwiejsze do zrozumienia i bardziej intuicyjne dla pracowników.
✅ Zacznij od najprostszych procedur. Jeśli nie masz procedur, to nie musi być rocket science. Prawidłowy przebieg procesów i tyle. Ot, wielka filozofia.
Jeśli wdrażasz je razem z normami – połącz Wasze procesy z wymaganiami norm (to już trochę trudniejsze, ale nie każdy proces podlega pod normę).
2️⃣ Egzekwowanie procedur
Po co nam procedury, skoro nikt z nich nie korzysta? Dla normy, pod audyt?
Nie❗️Dlatego:
✅ Kluczowe jest solidne przeszkolenie personelu.
✅ Jeśli mimo szkolenia personel nie stosuje się do instrukcji, należy przeprowadzić ponowne szkolenie oraz porozmawiać z pracownikiem, aby zrozumieć, gdzie leży problem.
🚨🚨🚨Ekstremalnie ważne jest wysłuchanie pracownika (o tym jutro).
❌Jednak, jeśli pracownik ignoruje procedury i instrukcje – działa na szkodę firmy 👿 oraz na bezpieczeństwo swoje i innych. W takiej sytuacji konieczne jest odsunięcie takiej osoby od wykonywanych prac.
Nie czekaj aż sytuacja sama się rozwiąże ❗️
Smutne, ale prawdziwe. Nie wiem, czemu wielu pracodawców się tego boi.
💡Tworzenie jasnych procedur i ich skuteczne egzekwowanie to klucz do stabilności, bezpieczeństwa i sukcesu każdej firmy.