Przejdź do treści

#72 Tworzenie i egzekwowanie procedur i instrukcji [checklista]

[checklista do natychmiastowego wdrożenia]

Film poniżej

1️⃣ Tworzenie procedur i instrukcji

✅ Tworzymy procedury w sposób przystępny i zrozumiały dla pracowników. Ważne jest, aby były one klarowne i łatwe do wdrożenia.

✅ W mojej opinii, bardziej czytelne są myślniki niż długie, zawiłe i normatywne teksty. KRÓTKIE, KONKRETNE PUNKTY są bardziej przystępne i skuteczniejsze w codziennym zastosowaniu.

✅ Tworzymy SCHEMATY oraz instrukcje, które pomagają zrozumieć i wdrożyć procesy.

✅ Tam, gdzie jest to możliwe, warto opracować OBRAZKOWE lub schematyczne instrukcje stanowiskowe, z jednoznacznym opisem. Są zdecydowanie łatwiejsze do zrozumienia i bardziej intuicyjne dla pracowników.

✅ Zacznij od najprostszych procedur. Jeśli nie masz procedur, to nie musi być rocket science. Prawidłowy przebieg procesów i tyle. Ot, wielka filozofia. 

Jeśli wdrażasz je razem z normami – połącz Wasze procesy z wymaganiami norm (to już trochę trudniejsze, ale nie każdy proces podlega pod normę).

2️⃣ Egzekwowanie procedur

Po co nam procedury, skoro nikt z nich nie korzysta? Dla normy, pod audyt?

Nie❗️Dlatego:

✅ Kluczowe jest solidne przeszkolenie personelu. 

✅ Jeśli mimo szkolenia personel nie stosuje się do instrukcji, należy przeprowadzić ponowne szkolenie oraz porozmawiać z pracownikiem, aby zrozumieć, gdzie leży problem.

🚨🚨🚨Ekstremalnie ważne jest wysłuchanie pracownika (o tym jutro). 

❌Jednak, jeśli pracownik ignoruje procedury i instrukcje – działa na szkodę firmy 👿 oraz na bezpieczeństwo swoje i innych. W takiej sytuacji konieczne jest odsunięcie takiej osoby od wykonywanych prac. 

Nie czekaj aż sytuacja sama się rozwiąże ❗️

Smutne, ale prawdziwe. Nie wiem, czemu wielu pracodawców się tego boi.

💡Tworzenie jasnych procedur i ich skuteczne egzekwowanie to klucz do stabilności, bezpieczeństwa i sukcesu każdej firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *